سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرجعی برای مقالات علمی

چه کسی نخستین بار به نفت رسید؟

    نظر

چه کسی نخستین بار به نفت رسید؟

نفت خامی که از سطح زمین می تراوید، برای بسیاری از ملت های باستان ، چیزی آشنا بود.آنها از این نفت ، گاهی برای روشن کردن چراغ و مشعل استفاده می کردند.در ایالات متحده آمریکا ، منطقه کوهستانی آلگنی پر از میدانهای بسیار غنی نفتی بود.در بعضی جاها نفت بقدری به سطح زمین نزدیک میشد که مانند چشمه ای می جوشید و در جویبار ها روان می شد.

از نفت خام به عنوان دارو استفاده می شد،و چیزی نگذشت که تقاضا برای آن افزایش یافت.اما در آغاز ، کسی به فکر حفاری برای استخراج نفت نبود.معمولاً اندیشه حفر چاه برای استخراج نفت را به یک حقوقدان نیویورکی به نام جورج بیسل نسبت میدهند.

بیسل نمونه ای از نفت استخراج شده را برای تجزیه به آزمایشگاه فرستاد و آزمایشگاه در گزارش خود اعلام کرد که از این روغن سنگ می توان فرآورده های بسیار متنوع و مفیدی به دست آورد.بدین سان ، بیسل در سال 1857 شخصی را به نام ادوین دریک استخدام کرد تا مسؤلیت املاک نفت خیز اویل کریک واقع در حوالی تیتوسیل از ایالت پنسیلوانیا را بر عهده گیرد.

دریک تصمیم گرفت برای رسیدن به نفت ، در لایه نرم زمین دست به حفاری بزند.اما چاهی که او حفر می کرد دائماً ریزش می کرد.آنگاه فکر بکری به ذهن دریک رسید و از خود پرسید:((راستی چرا یک لوله بزرگ فلزی در داخل چاه کار نگذارم تا از ریزش دیواره هایش جلوگیری شود؟)) این اندیشه جداره سازی برای راه چاه امروزه در هر چاهی که برای استخراج نفت حفر می شود ، عملی می کنند.

چاه حفر شده ، روز یکشنبه 28 اوت 1859 تا عمق 18 متری زمین پایین رفته بود.او فلزی را به ریسمانی بست و پایین فرستاد ، پس از بالا کشیدن ظرف ، محتویات آن را بوئید.بله ، نفت بود!!!!

او نخستین انسانی بود که چاه زد و به نفت رسید. خبر این حادثه همچون باد در همه جا پیچید و بزودی یورش بزرگی به نام ((تب نفت)) در آمریکا آغاز شد.این تب به دیگر بخش های ایالات متحده آریکا ، کانادا و اروپا نیز سرایت کرد.بدین ترتیب بود که عصر تازه ای در تاریخ بشر آغاز گردید.